Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2018

Το Facebook απαραίτητο εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία - Οι λόγοι χρήσης του στην Ελληνική Σχολική Τάξη

Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να κάνουμε μια αναφορά σε ορισμένους λόγους για τους οποίους το Facebook είναι απαραίτητο εργαλείο στην πραγματικότητα του Ελληνικού Σχολείου και θα μπορούσε να «δουλέψει» προσθετικά η χρήση του στη διδασκαλία του μαθήματος στην τάξη:

1.       Το Facebook είναι διασκέδαση. Σχεδόν κάθε μαθητής είναι εξοικειωμένος με το Facebook και οι περισσότεροι μαθητές θα ενθουσιαστούν αν δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε το site σαν εργαλείο συνεργατικής μάθησης.
2.       Το Facebook είναι δωρεάν. Στην σύγχρονη οικονομική συγκυρία όπου έχουν ήδη ξοδευτεί πολλές χιλιάδες ευρώ, για εργαστήρια πληροφορικής, για διαδραστικούς πίνακες για συστήματα επικοινωνίας (βλέπε Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο) και γενικά για συνεργατικότητα και ψηφιακό σχολείο το Facebook υπόσχεται ότι μπορεί να κάνει όλα τα παραπάνω δωρεάν.
3.       Οι μαθητές είναι πλέον online. Πολλοί καθηγητές είναι συνηθισμένοι στην χρήση του μαυροπίνακα και στην παραδοσιακή δασκαλοκεντρική διδασκαλία, ενώ κάποιοι δειλά δειλά αρχίζουν να χρησιμοποιούν τους διαδραστικούς όπου αυτό είναι δυνατόν (προς το παρόν μόνο σε Γυμνάσια). Είναι ελάχιστοι αυτοί οι καθηγητές που χρησιμοποιούν άλλα συστήματα επικοινωνίας με τους μαθητές τους (e-class.sch.gr, ασύγχρονη εκπαίδευση, moodle, κ.α.), όμως οι μαθητές στρέφουν την προσοχή τους σε όλα τα παραπάνω, μόνο όταν υπάρχει κάποια ανάγκη, όπως για παράδειγμα ένα διαγώνισμα, ή ένας βαθμός στο τέλος του τριμήνου. Απεναντίας ελέγχουν τον λογαριασμό τους στο Facebook πολλές φορές και την ημέρα και την νύχτα.
4.       Μπορείτε να μοιράσετε ημερολόγια και προγράμματα εκδηλώσεων πολύ εύκολα. Είναι πολύ εύκολο στο Facebook να στείλετε υπενθυμίσεις στους μαθητές σας για σημαντικά γεγονότα (π.χ. ένα διαγώνισμα ή μια εργασία).
5.       Οι μαθητές αποκτούν δεξιότητες που θα χρειαστούν τον 21ο αιώνα. Μια μελέτη του πανεπιστημίου της Μινεσότα αποκάλυψε ότι τα social media βοηθούν τους μαθητές να αποκτήσουν δεξιότητες αναγκαίες για την επιτυχία στην σκληρή πραγματικότητα του 21ου αιώνα.
6.       Οι μαθητές επιθυμούν να μοιράζονται πράγματα και εκτός της τάξης. Το Facebook και άλλες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης δίνουν την δυνατότητα στους μαθητές να μοιραστούν ότι έχουν μάθει όχι μόνο με τους συμμαθητές τους αλλά και με τον κόσμο ολόκληρο.
7.       Οι πηγές πληροφόρησης που είναι online είναι πιο βολικές. Η ανάρτηση συνδέσμων στον "τοίχο" της τάξης σας, δίνει την δυνατότητα στους μαθητές σας να τους διαβάσουν ευκολότερα και να μοιραστούν όσους από αυτούς θεωρούν ενδιαφέροντες.
8.       Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν το Facebook παραγωγικά. Οι περισσότεροι μαθητές χρησιμοποιούν το Facebook για να συζητούν με τους συμμαθητές τους και για να χρονοτριβούν χωρίς κανέναν συγκεκριμένο λόγο. Όμως η χρήση του Facebook μέσα στην σχολική τάξη θα τους βοηθήσει να δουν αυτό το εργαλείο μέσα από άλλη οπτική γωνία.
9.       Οι απόντες μαθητές παραμένουν ενημερωμένοι. Οι μαθητές που δεν μπορούν να παρευρεθούν μέσα στην τάξη, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την "ομάδα" του Facebook της τάξης τους.
10.   Η σχολική τάξη έχει ένα απλό forum. Οι μαθητές στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες μπορούν να μένουν σε επαφή ή να κρατούν τον καθένα ενημερωμένο.
11.   Μπορείτε να διοργανώνετε καθημερινά εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Εγγράψτε σε μια "ομάδα" Facebook τους μαθητές της τάξης σας και θέστε για συζήτηση καθημερινά μια λέξη ή ένα μάθημα ιστορίας. Σκοπός σας είναι να δημιουργήσετε ένα εκπαιδευτικό θέμα που μπορείτε να το απολαύσετε με τους μαθητές σας και να αναφέρεστε σε αυτό κατά την διάρκεια της σχολικής ώρας αλλά και έπειτα μετά από αυτή.
12.   Το Facebook ενθαρρύνει περισσότερο την συνεργασία και λιγότερο τις κλίκες. Ο κάθε μαθητής μπορεί να μιλήσει και να συνεργαστεί στο Facebook, ενώ το σύνολο των μαθητών συνεχίζει να υπάρχει σαν κοινωνία μέσα στην σχολική τάξη.
13.   Υπάρχει ευκαιρία για συζήτηση του ποια είναι η κατάλληλη χρήση του Facebook. Δώστε στους μαθητές σας την δυνατότητα να πετύχουν στα social media, συζητώντας μαζί τους για το ποιοι είναι οι κατάλληλοι τρόποι χρησιμοποίησης του Facebook.
14.   Το Facebook δημιουργεί έναν κοινωνικό δεσμό. Οι καθηγητές και οι μαθητές μπορούν να επωφεληθούν από τον κοινωνικό δεσμό που δημιουργεί η αλληλεπίδρασή τους στο Facebook.
15.   Οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε extra αναθέσεις εργασιών. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημοσιεύσουν extra εργασίες ή δραστηριότητες για διασκέδαση τις οποίες οι μαθητές μπορούν να κατεβάσουν από το site.
16.   Γίνεται εύκολη οργάνωση της ύλης για ανακεφαλαίωση. Κάνοντας tag σημαντικά στοιχεία, μπορείτε να συλλέξετε links, φωτογραφίες, σημειώσεις και άλλες πηγές που είναι απαραίτητες για την επανάληψη των μαθητών πριν τις εξετάσεις, γεγονός που είναι χρήσιμο τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
17.   Το Facebook είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για την επαγγελματική σας εξέλιξη. Οι μαθητές δεν είναι οι μόνοι που μπορούν να ωφεληθούν από την χρήστη του Facebook μέσα στην σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να το χρησιμοποιήσουν για περαιτέρω επαγγελματική εξέλιξη.
18.   Οι μαθητές μπορούν να ακούν περισσότερο "ενεργητικά". Οι μαθητές συνήθως ακούν παθητικά τις διαλέξεις των μαθημάτων, αλλά αλληλεπιδρώντας με την χρήση του Facebook συμμετέχουν στην "ενεργή" μάθηση.
19.   Οι γονείς μπορούν να συμμετέχουν περισσότερο. Στον διαμοιρασμό σημαντικών γεγονότων, δραστηριοτήτων και ειδικών σημειώσεων μπορούν να συμμετέχουν και οι γονείς μέσα από μια "σελίδα" Facebook.
20.   Οι πόροι της τάξης είναι διαθέσιμοι παντού. Οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν σημειώσεις και εργασίες που κατεβάζουν από οπουδήποτε, αρκεί αυτές να έχουν ανέβει στο Facebook.
21.   Μπορείτε να ενημερώσετε τους μαθητές σας παντού. Θέλετε να υπενθυμίσετε τους αργοπορημένους μαθητές να έρθουν στην τάξη εγκαίρως; Οι μαθητές μπορούν να ενημερωθούν μέσω μηνυμάτων επιτρέποντας σας να έρθετε σε επαφή μαζί τους πριν αργοπορήσουν στο μάθημα.
22.   Οι μαθητές μαθαίνουν για τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας το Facebook στην τάξη, μπορείτε να διδάξετε τους μαθητές σας, σχετικά με την ασφαλή και σωστή χρήση όλων των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης.
23.   Εξοικονομήστε χαρτί. Τα διάφορα έγγραφα και οι φόρμες που στέλνονται στο σπίτι και τελικά φτάνουν στα σκουπίδια,  μπορούν να ανακοινωθούν σε "ομάδες" Facebook που έχουν σχεδιασθεί ειδικά για τους γονείς.
24.   Οι μαθητές έρχονται από νωρίς σε επαφή με την επιστημονική έρευνα. Είτε ρωτώντας ένα μεγαλύτερο μέλος της οικογένειάς τους για πληροφορίες που αφορούν το γενεαλογικό τους δέντρο, ή κάνοντας μια άτυπη έρευνα, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους φίλους που έχουν στο Facebook για να αποκτήσουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες.
25.   Το Facebook είναι πολύ καλό στις υπενθυμίσεις. Ακόμη και αν έχετε αναθέσει σε κάποιον να θυμάται σημαντικές ημερομηνίες και εργασίες, οι μαθητές σας μπορούν να βοηθηθούν από το Facebook με τις popup υπενθυμίσεις που εμφανίζονται στην αρχική τους σελίδα.
26.   Οι μαθητές μπορούν να μοιράζονται τις εργασίες - προόδους τους στο σπίτι. Θέλετε να μάθετε πως γίνεται οι επιστημονικές εργασίες των μαθητών σας να είναι ολόιδιες; Ζητήστε από τους μαθητές σας να αναρτούν στον "τοίχο" της τάξης φωτογραφίες των έργων τους που είναι σε εξέλιξη.
27.   Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αποσπούν λιγότερο την προσοχή των μαθητών. Κάποιοι καθηγητές έχουν ανακαλύψει ότι η χρήση του Facebook και άλλων σελίδων κοινωνικής δικτύωσης στην εκπαίδευση έχει σαν αποτέλεσμα οι μαθητές να κάνουν χρήση με αναποτελεσματικό τρόπο (chat με φίλους) λιγότερο κατά την διάρκεια της ώρας του μαθήματος.
28.   Οι ντροπαλοί μαθητές μπορούν πλέον να ξεχωρίσουν. Οι μαθητές που υπό άλλες συνθήκες δεν μιλάνε, μπορούν να συμβάλλουν και να συμμετέχουν στο Facebook όπου μπορούν να νιώθουν πιο άνετα.
29.   Μπορείτε να μοιραστείτε πόρους με τους συναδέλφους σας. Η ομάδα διδασκαλίας του σχολείου σας, μπορεί να μένει σε επαφή, να μοιράζεται πόρους για την διδασκαλία, να εξοικονομεί χρόνο και να εμπλουτίζει τις εμπειρίες της τάξης για τους μαθητές.
30.   Τα παιδιά και οι γονείς μπορούν να συζητούν για τις δραστηριότητες του σχολείου. Όταν οι γονείς παρακολουθούν τις ανακοινώσεις της τάξης, δεν θα αναρωτηθούν ποτέ τι συμβαίνει στην τάξη και θα γνωρίζουν από πρώτο χέρι τι έχει συζητηθεί.
31.   Όλα τα media μπορούν να μεταδοθούν με ευκολία. Οι καθηγητές, οι μαθητές και οι γονείς μπορούν να ανεβάσουν φωτογραφίες, βίντεο και ερωτήσεις ενώ μπορούν να συζητούν και να μοιράζονται μεταξύ τους πόρους.

32.   Δείτε και πείτε. Οι μαθητές μπορεί να μην είναι σε θέση να φέρουν το ζωάκι τους (π.χ. ένα μεγαλόσωμο σκυλί) στην τάξη, μπορούν όμως να ανεβάσουν στο Facebook φωτογραφίες και βίντεο.
33.   Ομαδικές εργασίες μπορούν να πραγματοποιηθούν στο Facebook. Οι μαθητές μπορούν να σχηματίσουν ομάδες εργασίας μέσα στην τάξη, ώστε να μοιράζονται εργασίες, πληροφορίες και δραστηριότητες με σκοπό να μπορούν όλοι να συμμετέχουν εκ περιτροπής.
34.   Όλες οι συζητήσεις μπορούν να γίνονται online. Επεκτείνετε τις συζητήσεις της τάξης στο Facebook, όπου οι μαθητές μπορούν να περνούν περισσότερο χρόνο στην "ενεργή" μάθηση και στον διάλογο.
35.   Οι μαθητές είναι πιθανότερο να αλληλεπιδράσουν μαζί σας μέσω μιας συζήτησης. Το Facebook καταργεί τα εμπόδια κάνοντας τους εκπαιδευτικούς περισσότερο κοινωνικά διαθέσιμους στους μαθητές και έτσι καθιστά ευκολότερη την διεξαγωγή συζητήσεων μαζί τους.
36.   Οι ξένοι μπορούν και αυτοί να προσφέρουν την συμβολή τους. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν εύκολα να ζητήσουν από εμπειρογνώμονες να επισκεφθούν την "σελίδα" του Facebook πυροδοτώντας ένα νέο επίπεδο συζήτησης και συμμετοχής.
37.   Οι μαθητές μπορούν να μάθουν την σπουδαιότητα της δημιουργίας περιεχομένου. Αντί απλά να καταναλώνουν περιεχόμενο, οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν και να ανακοινώσουν συζητήσεις, πόρους και άλλα.
38.   Το σχολείο μπορεί να μάθει και ονόματα και πρόσωπα. Με συνεχή ενημέρωση και αλληλεπίδραση οι καθηγητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Facebook για να συνδέσουν και να απομνημονεύσουν καλύτερα ονόματα και πρόσωπα στην σχολική τάξη.
39.   Οι μαθητές μπορούν να αλληλεπιδράσουν με άλλους σε όλο τον κόσμο. Πολλές τάξεις χρησιμοποιούν το Facebook για εκμάθηση ξένων γλωσσών, φέρνοντας σε επαφή μαθητές που μιλούν διαφορετικές γλώσσες.
40.   Το Facebook μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να ενσωματωθούν στην νέα τους τάξη. Είτε πρόκειται για Γυμνάσιο είτε για Λύκειο, το Facebook είναι ένα πολύ καλό εργαλείο που βοηθά τους μαθητές να ενσωματωθούν στην κοινωνική και ακαδημαϊκή ζωή ενός καινούριου σχολείου
41.   Έχετε την δυνατότητα να κάνετε μια δημοσκόπηση με τους μαθητές. Κάντε ερωτήσεις μέσα στην "τάξη" σας στο Facebook και πάρτε απαντήσεις χρησιμοποιώντας τα εργαλεία δημοσκόπησης που παρέχει η κάθε "σελίδα" του Facebook.
42.   Οι μαθητές μπορούν να παραμένουν συνδεδεμένοι παντού. Ακόμη και αν δεν μπορούν να το κάνουν στην τάξη ή να ελέγξουν τον λογαριασμό τους Facebook στον υπολογιστή του σπιτιού τους, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν το Facebook στα κινητά τους τηλέφωνα να μένουν ενημερωμένοι ανά πάσα στιγμή.
43.   Μπορείτε να αποκτήσετε άμεσα ανατροφοδότηση. Βρείτε γρήγορα και εύκολα τι σκέφτονται οι μαθητές για κάποια εργασία ή δραστηριότητα.
44.   Οι εκπαιδευτικοί μπορούν καλύτερα να κατανοήσουν τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Όταν οι μαθητές κάνουν διαθέσιμα τα στοιχεία του προφίλ τους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μάθουν περισσότερα για τον μαθητή και τα ενδιαφέροντά του επιτρέποντάς τους να προτείνουν κατάλληλα θέματα ή δραστηριότητες που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον κάθε μαθητή.
45.   Το Facebook είναι γεμάτο από εκπαιδευτικές εφαρμογές. Μπορείτε να βρείτε άπειρες εφαρμογές μεταξύ των οποίων υπάρχουν μαθηματικά εργαλεία, εφαρμογές παρουσίασης διαφανειών, σημειώσεις μαθημάτων και πολλά άλλα.
46.   Οι σχέσεις μπορεί να συνεχίζονται και μετά το μάθημα. Οι μαθητές μπορεί να ζητήσουν συστατικές επιστολές, συμβουλές για άλλα μαθήματα, ή συμβουλές για προβλήματα που ανακύπτουν μέσα στην ζωή του σχολείου, εξαιτίας κυρίως της άτυπης επικοινωνίας που έχει εδραιωθεί μέσω του Facebook.
47.   Οι μαθητές μπορεί να γίνουν εξειδικευμένοι χρήστες του Facebook. Χρησιμοποιώντας το Facebook στην τάξη επιτρέπουμε τους μαθητές να αρχίσουν να το βλέπουν σαν ένα επαγγελματικό εργαλείο, κάτι που θα τους επιτρέψει να θεμελιώσουν μια επιτυχή παρουσία στο site.
48.   Το Facebook παρέχει μια ευκαιρία για συνεργατική μάθηση. Συνδυάζοντας το κοινωνικό στοιχείο του Facebook με την συνεργατική μάθηση, ενθαρρύνουμε τους μαθητές να εμπλακούν στην διαδικασία της συνεργατικής μάθησης.
49.   Οι μαθητές μαθαίνουν για τις ακαδημαϊκές και επαγγελματικές ευκαιρίες δικτύωσης. Με την χρήση του Facebook οι μαθητές θα είναι σε θέση να ανακαλύψουν ευκαιρίες για την μετέπειτα σταδιοδρομία τους, εστιάζοντας στα δίκτυα που είναι διαθέσιμα για κάθε εποχή.

50.   Ταχύτερη ανατροφοδότηση. Το Facebook επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να διαθέτουν εικονικές ώρες γραφείου με ανακοινώσεις και απαντήσεις σε ερωτήσεις, εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ   https://docs.google.com/forms/u/0/d/e/1FAIpQLScRFbKuYp2fslhi9JG3a89tlPMwwtCXbSHs-pmnxTy-EI...